Volvo's första elbil XC40 Recharge

Här kan du läsa nyheter kring Polestar och Polestar Club Sweden
Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Volvo's första elbil XC40 Recharge

Inlägg av Sebastian » ons 16 okt 2019, 22:54

Volvo har nu äntligen släpp information kring deras första elbil, Volvo XC40 Recharge. I presentationen av bilen går Volvo’s VD, Håkan Samuelsson igenom hur Volvo ska styra om och få ett bättre miljötänk. Inom dom närmsta åren så ska Volvo släppa en ny elbil varje år.

Miljö
Efter att Håkan höll introduktionen så kom Henrik Green, CTO på Volvo in för att tala ytterligare kring bilen och Volvo. Något Henrik påpekar är att tillverkningen av elbilar kräver mer energi och utsläpp än när man tillverkar en fossildriven bil. Man pekar på att alla måste ta sin del i utvecklingen och driva elektrifieringen framåt för att det ska bli hållbart i framtiden. Volvo har också som mål att kompensera för all koldioxidutsläpp man har till år 2040.

Bilen kommer få Android-baserat infotainmentsystem. I och med att man redan har nyttjat detta i Polestar ett tag så tror jag säkert att dom löst detta på ett snyggt sätt. Fördelen med Android är att du får inbyggt Google Assistant, Maps och Play. Mjukvaran kommer att uppdateras kontinuerligt då det sker via mobilnätet.

Drivlina & Batteri
Räckvidden på bilen anges till 400km enligt WLTP-cykeln.
Man ska kunna ladda upp till 80% på 40min med hjälp av en snabbladdare. Med sina 408 hästkrafter och 660Nm ska man klara 0-100 på 4.9 sekunder.

Information
400V, 78kWh, 320kW

Den numera klassiska frunken finns i bilen, likt den i Polestar 2 eller Tesla’s bilar. Där kan man förvara saker, men där finns också tillbehör om man skulle få punktering.

Självklart nämner man att bilen är riktigt säker och går därefter igenom alla dess säkerhetsfunktioner. En ny funktion är Pilot Assist från Zenuity, alltså samma som man nyttjar i Polestar 2.

Björn Annwall, Head of Commercial Operations tog sedan över scenen för att fortsätta prata om miljötänket på Volvo. Strax därefter nämner han att man kommer kunna nyttja sin Volvo On Call-app i telefon för att övervaka batteriet och andra funktioner i bilen när man befinner sig på distans från bilen. Man kommer också få gratis laddning ett år framöver om man beställer en elektrisk bil från Volvo.

För egen del tycker jag det är bra att Volvo börjar ställa om nu, det är inte en dag försent! Men skulle jag få välja mellan en XC40 Recharge och Polestar 2 så kommer jag hålla mig till P2. Detta är som sagt va Volvos första elbil och nu också den som sätter ribban, ska bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda.

Länk till nyhet
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent