Sköldpaddan...

Här diskuterar vi felsökning om något inte fungerar med din bil
Nicam

Sköldpaddan...

Inlägg av Nicam »

Är det någon mer som fått upp sköldpaddan i displayen? Vi hade sträckkört över 200 mil från Kroatien när symbolen med sköldpaddan dök upp och bilen begränsade hastigheten till ett minimum. Det blev bärgare med bilen till verkstaden och hyrbil sista 10 milen hem... Nu är bilen hemma igen men verkstaden kunde inte förklara varför den dök upp. Vi funderar på om det hänger ihop med att vi snabbladdade många gånger på raken. Ni andra som fått upp sköldpaddan, vad var det för fel på er bil?

johanhallberg

Re: Sköldpaddan...

Inlägg av johanhallberg »

Hur mycket hade ni kvar i batteriet?
Jag har fått upp sköldpaddan ett par gånger, tror det är när den har 7% kvar eller mindre. Sist så kändes den nästan som en moppe i uppförsbackarna tills jag nådde destinationen med 3% kvar. Således inget fel i mitt fall.

Nicam

Inlägg av Nicam »

Vi hade 46% kvar så det var något annat som triggade sköldpaddan. Vi snabbladdade, körde ca en timme och så dök sköldpaddan upp och bilen bromsade in till sköldpaddstempo. Men bra att veta att man inte ska köra på väldigt låga % om man vill undvika den... Har inte varit under 10% än.

FredrikS

Inlägg av FredrikS »

Min Volvo v60 plugin fick också sköldpaddan. Efter haft den på verkstaden så kom de fram till att det är en liten diff på volt-talet mellan batteri modulerna. För något år sedan bytte de molulerna, men nu har de justerat programvaran så att mindre diffar ska vara okey. (Jag Väntar på min Polestar 2, så hoppas att de löst detta på Polestar 2 nu)

Skriv svar