Long Range Single Motor vs Dual Motor

Här diskuterar vi nyheter och annat
fugixi

Long Range Single Motor vs Dual Motor

Inlägg av fugixi »

Hej alla,

Jag går i köptankar kring en Polestar 2, men velar mellan Long Range Single Motor och Long Range Dual Motor.
Vill gärna ha så lång räckvidd som möjligt, där ju single motor på pappret är mycket bättre. Efter att ha tittat på lite tester på YouTube så känns det dock som att skillnaden inte är så stor, men testerna är ibland med 20" hjul, ibland med 19", ibland med värmepump, ibland utan.

Någon som fått reda på lite jämförbara siffror mellan de olika modellerna?

Eller rättare sagt, vilken modell skulle ni ha valt och varför?

johanhallberg

Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor

Inlägg av johanhallberg »

Hej,
Polestar är en törstig bil. Nu på vintern kommer jag ca 20 mil, få resor kortare än 4-5 mil. Om räckvidd är viktigt för dig, välj den framhjulsdrivna.
Personligen skulle jag aldrig välja annat än dual motor, den skulle bli alldeles för trött för min smak då.

StefanN

Inlägg av StefanN »

Vill man ha maximal räckvidd så är det givna svaret single engine, longe range, 19" och pluspaket, och sen använda gasfoten med måtta. Jag har aldrig testat hur jag kommer med detta för jag åker mest omkring hemma men tänker att dom få gånger jag ska nånstans längre vill jag ändå ha så mycket som möjligt.

fugixi

Inlägg av fugixi »

Tack för svar.

Då låter det som att det faktiskt är en del skillnad mellan single och dual motor trots allt (precis som de officiella siffrorna avslöjar). Då får det nog bli single motor, för räckvidden har högre prio än bättre drag...men det är ju alltid bra med fyrhjulsdrift på vintern... :P

FC350

Inlägg av FC350 »

johanhallberg skrev: mån 10 jan 2022, 22:55 Hej,
Polestar är en törstig bil. Nu på vintern kommer jag ca 20 mil, få resor kortare än 4-5 mil. Om räckvidd är viktigt för dig, välj den framhjulsdrivna.
Personligen skulle jag aldrig välja annat än dual motor, den skulle bli alldeles för trött för min smak då.
Oj vi måste ha olika förutsättningar, jag pendlar 45 km enkel väg dagligen. Laddar till 90% och har efter hemkomsten idag ca: 60% kvar av batteriet, jag förvärmer inte innan avfärd. Idag var det mellan 0-4 grader, slask på morgonen och regn med snöfria vägar på hemresan. Jag har en dual motor 19” dubbdäck utan värmepump.

johanhallberg

Inlägg av johanhallberg »

FC350 skrev: tor 13 jan 2022, 18:38
Oj vi måste ha olika förutsättningar, jag pendlar 45 km enkel väg dagligen. Laddar till 90% och har efter hemkomsten idag ca: 60% kvar av batteriet, jag förvärmer inte innan avfärd. Idag var det mellan 0-4 grader, slask på morgonen och regn med snöfria vägar på hemresan. Jag har en dual motor 19” dubbdäck utan värmepump.
Körstil påverkar naturligtvis, om jag förvärmer och på blöta vägar klarar jag mig på 20% 45km pendling in till jobbet vid den här temperaturen. Jag har också 19", dubbdäck och saknar värmepump.
Jag använder kraften bilen har, har alltid trivts med snabba bilar, gillar värme, nu småsnålar jag och har AC på 22 grader men rattvärmen på hela tiden, i min förra hybrid hade jag gärna 24-25 grader.

FC350

Inlägg av FC350 »

johanhallberg skrev: tor 13 jan 2022, 20:37
FC350 skrev: tor 13 jan 2022, 18:38
Körstil påverkar naturligtvis, om jag förvärmer och på blöta vägar klarar jag mig på 20% 45km pendling in till jobbet vid den här temperaturen. Jag har också 19", dubbdäck och saknar värmepump.
Jag använder kraften bilen har, har alltid trivts med snabba bilar, gillar värme, nu småsnålar jag och har AC på 22 grader men rattvärmen på hela tiden, i min förra hybrid hade jag gärna 24-25 grader.
Temperaturen i kupén har jag märkt gör stor skillnad, jag kör med lägsta stolsvärme och rattvärme samt eco-klimat 20 grader.

StefanN

Inlägg av StefanN »

Hur kul är det att köra eco-klimat då? Blir ju svinkallt.

FC350

Inlägg av FC350 »

StefanN skrev: fre 14 jan 2022, 10:14 Hur kul är det att köra eco-klimat då? Blir ju svinkallt.
Det tycker jag inte, förvärmer 10 min om det är kallare än -5. Parkerar i carport så den är alltid snö och isfri, tycker det är gränsfall för varmt på lägsta stolsvärme. Kör alltid med täckjacka på till och från jobbet ifs.

Daniel1982

Inlägg av Daniel1982 »

Utan tvekan är singelmotorn snålare och den går att köra "hyfsat" snål med. Framförallt om man ska köra långa sträckor så kan det vara bra att verkligen ha på Eco mode på klimatanläggningen. Skulle tro att du kommer ett par mil extra med det. Även att värmen (hur varmt du har i bilen) gör ganska stor skillnad med. Om du är ute efter att komma så långt som möjligt välj då inte 20tums fälgarna utan kör på 19tum.

Skriv svar