Long Range Single Motor vs Dual Motor
Long Range Single Motor vs Dual Motor
Hej alla,
Jag går i köptankar kring en Polestar 2, men velar mellan Long Range Single Motor och Long Range Dual Motor.
Vill gärna ha så lång räckvidd som möjligt, där ju single motor på pappret är mycket bättre. Efter att ha tittat på lite tester på YouTube så känns det dock som att skillnaden inte är så stor, men testerna är ibland med 20" hjul, ibland med 19", ibland med värmepump, ibland utan.
Någon som fått reda på lite jämförbara siffror mellan de olika modellerna?
Eller rättare sagt, vilken modell skulle ni ha valt och varför?
Jag går i köptankar kring en Polestar 2, men velar mellan Long Range Single Motor och Long Range Dual Motor.
Vill gärna ha så lång räckvidd som möjligt, där ju single motor på pappret är mycket bättre. Efter att ha tittat på lite tester på YouTube så känns det dock som att skillnaden inte är så stor, men testerna är ibland med 20" hjul, ibland med 19", ibland med värmepump, ibland utan.
Någon som fått reda på lite jämförbara siffror mellan de olika modellerna?
Eller rättare sagt, vilken modell skulle ni ha valt och varför?
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons 28 jul 2021, 23:22
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Hej,
Polestar är en törstig bil. Nu på vintern kommer jag ca 20 mil, få resor kortare än 4-5 mil. Om räckvidd är viktigt för dig, välj den framhjulsdrivna.
Personligen skulle jag aldrig välja annat än dual motor, den skulle bli alldeles för trött för min smak då.
Polestar är en törstig bil. Nu på vintern kommer jag ca 20 mil, få resor kortare än 4-5 mil. Om räckvidd är viktigt för dig, välj den framhjulsdrivna.
Personligen skulle jag aldrig välja annat än dual motor, den skulle bli alldeles för trött för min smak då.
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Vill man ha maximal räckvidd så är det givna svaret single engine, longe range, 19" och pluspaket, och sen använda gasfoten med måtta. Jag har aldrig testat hur jag kommer med detta för jag åker mest omkring hemma men tänker att dom få gånger jag ska nånstans längre vill jag ändå ha så mycket som möjligt.
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Tack för svar.
Då låter det som att det faktiskt är en del skillnad mellan single och dual motor trots allt (precis som de officiella siffrorna avslöjar). Då får det nog bli single motor, för räckvidden har högre prio än bättre drag...men det är ju alltid bra med fyrhjulsdrift på vintern...
Då låter det som att det faktiskt är en del skillnad mellan single och dual motor trots allt (precis som de officiella siffrorna avslöjar). Då får det nog bli single motor, för räckvidden har högre prio än bättre drag...men det är ju alltid bra med fyrhjulsdrift på vintern...

Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Oj vi måste ha olika förutsättningar, jag pendlar 45 km enkel väg dagligen. Laddar till 90% och har efter hemkomsten idag ca: 60% kvar av batteriet, jag förvärmer inte innan avfärd. Idag var det mellan 0-4 grader, slask på morgonen och regn med snöfria vägar på hemresan. Jag har en dual motor 19” dubbdäck utan värmepump.johanhallberg skrev: ↑mån 10 jan 2022, 22:55 Hej,
Polestar är en törstig bil. Nu på vintern kommer jag ca 20 mil, få resor kortare än 4-5 mil. Om räckvidd är viktigt för dig, välj den framhjulsdrivna.
Personligen skulle jag aldrig välja annat än dual motor, den skulle bli alldeles för trött för min smak då.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons 28 jul 2021, 23:22
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Körstil påverkar naturligtvis, om jag förvärmer och på blöta vägar klarar jag mig på 20% 45km pendling in till jobbet vid den här temperaturen. Jag har också 19", dubbdäck och saknar värmepump.FC350 skrev: ↑tor 13 jan 2022, 18:38
Oj vi måste ha olika förutsättningar, jag pendlar 45 km enkel väg dagligen. Laddar till 90% och har efter hemkomsten idag ca: 60% kvar av batteriet, jag förvärmer inte innan avfärd. Idag var det mellan 0-4 grader, slask på morgonen och regn med snöfria vägar på hemresan. Jag har en dual motor 19” dubbdäck utan värmepump.
Jag använder kraften bilen har, har alltid trivts med snabba bilar, gillar värme, nu småsnålar jag och har AC på 22 grader men rattvärmen på hela tiden, i min förra hybrid hade jag gärna 24-25 grader.
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Temperaturen i kupén har jag märkt gör stor skillnad, jag kör med lägsta stolsvärme och rattvärme samt eco-klimat 20 grader.johanhallberg skrev: ↑tor 13 jan 2022, 20:37Körstil påverkar naturligtvis, om jag förvärmer och på blöta vägar klarar jag mig på 20% 45km pendling in till jobbet vid den här temperaturen. Jag har också 19", dubbdäck och saknar värmepump.FC350 skrev: ↑tor 13 jan 2022, 18:38
Oj vi måste ha olika förutsättningar, jag pendlar 45 km enkel väg dagligen. Laddar till 90% och har efter hemkomsten idag ca: 60% kvar av batteriet, jag förvärmer inte innan avfärd. Idag var det mellan 0-4 grader, slask på morgonen och regn med snöfria vägar på hemresan. Jag har en dual motor 19” dubbdäck utan värmepump.
Jag använder kraften bilen har, har alltid trivts med snabba bilar, gillar värme, nu småsnålar jag och har AC på 22 grader men rattvärmen på hela tiden, i min förra hybrid hade jag gärna 24-25 grader.
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Hur kul är det att köra eco-klimat då? Blir ju svinkallt.
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Det tycker jag inte, förvärmer 10 min om det är kallare än -5. Parkerar i carport så den är alltid snö och isfri, tycker det är gränsfall för varmt på lägsta stolsvärme. Kör alltid med täckjacka på till och från jobbet ifs.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: ons 19 jan 2022, 10:55
Re: Long Range Single Motor vs Dual Motor
Utan tvekan är singelmotorn snålare och den går att köra "hyfsat" snål med. Framförallt om man ska köra långa sträckor så kan det vara bra att verkligen ha på Eco mode på klimatanläggningen. Skulle tro att du kommer ett par mil extra med det. Även att värmen (hur varmt du har i bilen) gör ganska stor skillnad med. Om du är ute efter att komma så långt som möjligt välj då inte 20tums fälgarna utan kör på 19tum.