Vinterdäck

Här diskuterar vi nyheter och annat
pettera

Vinterdäck

Inlägg av pettera »

Nu är det snart dags för vinterdäck igen. Jag tänkte skaffa Polestar original fälgar 19' så då är det att välja mellan Continental Viking Contact 7 eller Nokian Hakkapeliitta R3. När jag läser om dessa däck så verkar Continental vara lite bättre på våta och torra vägar medan Hakkapeliitta har lite lägre rullmotstånd. Jag är ganska sugen på det lägre rullmotståndet men samtidigt så bor jag i Blekinge och det är oftast inte så kallt här och då läser man att Hakkapeliitta inte fungerar så bra.
Jag skulle vilja höra ifrån er som har haft era bilar en vinter redan och vilka däck ni valde och vad ni tycker om dom.

StefanN

Re: Vinterdäck

Inlägg av StefanN »

Valde Viking Contact 7 till min, har ju å andra sidan inte kört på dom men när man läser tester så verkar dom bra. https://www.bäst-i-test.se/test-contine ... gcontact-7

lawe

Inlägg av lawe »

Jag kör längs norrlandskusten på R3 och de känns väldigt mjuka. Det är tydlig skillnad i styrningen som blir betydligt diffusare jämfört med Conti SC6 som sitter på sommarhjulen. .

lawe

Inlägg av lawe »

Jag byter till Michelin X-Ice North 4 i vinter. Ska bli intressant att se vilken skillnad det blir. Återkommer...

Schoch

Inlägg av Schoch »

Någon som funderat på vinterhjul som inte är Polestar Original på en single motor Polestar version? Man kan nog spara 7-8 tusen på det. Man kanske kan sätta 19" diameter och 8" breda fälgar över hela linjen med 245/45 däck. Eller måste man ha staggered set-up med 8" breda fälgar fram och 9" breda bak? Tacksam för tankar och råd kring detta.

lawe

Inlägg av lawe »

Det ska inte vara några problem med 8" bak. Det är ju samma ET-mått på original fram/bak. Vill du vara 110% säker kan du testa montera ett framhjul bak.

Schoch

Inlägg av Schoch »

Tack Lawe, jag har fått samma svar från däck och fälg sajter på nätet. Bara jag håller mig till 245/45 19 tums däck så säger de att jag kan montera 8 eller 8,5 tums breda fälgar över hela linjen utan att märka någon skillnad på köregenskaper. Vi får se vad det blir.

pettera

Inlägg av pettera »

Är det verkligen samma ET mått fram/bak?
Enligt denna sidan https://www.polestar.com/se/manual/pole ... mensioner/
så är det 50 fram och 53 bak

StefanN

Inlägg av StefanN »

Ja det ska va olika ET men det står inget stämplat i dom, bara rear och front samt att dom skiljer 1" i bredd.

lawe

Inlägg av lawe »

Nu har jag gjort mina första 20 mil på dubbade Michelin X-Ice North 4. Förra vintern körde jag dubbfritt på Hakka R3. Vår bil rullar mycket mellan Umeå och Örnsköldsvik, så iaf från december till april är det riktig vinter, så några europeiska dubbfria är inget alternativ.

R3:orna blev jag aldrig kompis med. Visst var de tysta, men de kändes för mjuka för den här bilen. Känslan i styrningen blev mycket sämre och styrningen "klibbade" fast i längre svaga kurvor. Man fick liksom "bryta tillbaka" styrningen för att komma tillbaka till utgångsläget. Jag trodde det var fel på bilen, men när jag bytte till sommardäck fattade jag att det var vinterdäcken. Sedan vande jag mig aldrig vid att det släppte helt tyst på isfläckar i rondeller och kurvor i stadstrafik. Med dubbat får man en förvarning i och med att man hör att dubbarna börjar tappa greppet.

Men hur funkar Michelin X-Ice North 4 då? Än så länge har jag av naturliga skäl bara kört på asfalt. Visst låter det lite mer, men inte värre än vad det brukar göra när man sätter på dubbdäcken. Jag irriterar mig inte mer på dubbljud i den här bilen än vad jag gjort i tidigare ICE-bilar. De här däcken känns stabilare och känslan i styrningen påverkas inte alls på samma sätt som med R3:orna. Nu blev det bara den där vanliga dubbdäckskänslan (man flyter lite ovanpå). Än så länge bra betyg alltså! Jag ångar inte bytet.

Skriv svar