Hur planerar ni att hantera laddning på långresa?

Här diskuterar vi laddning utav bilarna
Ferro94

Hur planerar ni att hantera laddning på långresa?

Inlägg av Ferro94 » tis 04 feb 2020, 20:36

Tänker att det här med laddning när man inte är på hemmaplan är ett intressant ämne att diskutera. Inte minst för att tipsa varandra.

Ionity har lagt sig på en prislapp som motsvarar en riktigt törstig bensinbil. Teslas Superchargers funkar bara för Tesla. Halvklent med andra ”riktiga” snabbladdare i Sverige än så länge.

Så en intressant fråga är hur ni som beställt/tänker beställa en PS2 resonerar med laddning när ni är på resande fot? Hur gör ni övriga med elbil som inte kör Tesla?
Tesla S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
Tesla S90D Pärlvit, levererad i dec-15 (SÅLD)
Reserverat Polestar 2

Användarvisningsbild
jgb

Re: Hur planerar ni att hantera laddning på långresa?

Inlägg av jgb » ons 05 feb 2020, 10:17

Teslas laddnätverk är, enligt mig, ett av de starkaste argumenten för Teslan, ändå har jag beställt en Polestar 2 pga ett antal andra faktorer. Jag tror dock inte det kommer att blir ett så stort problem att resa långt med den. Det kommer att krävas lite mer planering, men å andra sidan är min familj alltid sugen på pauser så jag tror nog vi ska lösa det.

Jag tycker Ionitys nya priser är alldeles för höga men de har även fått för mycket publicitet. I Sverige har Ionity tio laddplatser med sex till under uppbyggnad. Bee har drygt 100, Charge & Drive och InCharge har också något liknande. De laddarna är vanligtvis inte så kraftfulla som Ionitys, oftast 50 kW, men varje gång vi tar en paus brukar det gå allra minst en timme, oftast mer. Så om det bara finns en laddare tillgänglig lär det nog fungera med stopp vid t ex McDonalds eller Max. Skulle det vara riktig kris får jag väl helt enkelt bita i det sura äpplet och betala Ionitys priser. Det kommer dock alltid vara nödlösningen.

Skriv svar