Robotdammsugare

Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord som inte passar in i någon annan tråd
Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Robotdammsugare

Inlägg av Sebastian »

Var igår och köpte min första robotdammsugare, en Neato Botvac Connected D7.
Jag var så förväntansfull när jag plockade upp den och tänkte sätta igång den.
Tyvärr stötte man på problem direkt, den ville inte ansluta till mitt nätverk (Wrong password var felmeddelandet).

Mitt nätverk hemma tillåter endast enheter vars MAC-adresser jag har lagt in i en lista.
I detta fallet tolkade jag dammsugarens MAC-adress som serienumret på kartongen då det stämde överens med formateringen av en MAC-adress.
För säkerhets skull så kollade jag på/under dammsugaren och alla manualer, men kunde inte finna något om MAC-adresser, så jag litade på mitt fynd.
Även om jag la in vad jag trodde var rätt MAC-adress så fick jag fortfarande samma felmeddelande.

Jag anslöt därför dammsugaren till en telefon istället där jag delade nätverk, och det fungerade direkt, alltså var det inget fel på dammsugaren.
Därefter började jag slå av säkerhetsfunktioner som jag har i mitt nätverk, och vipps när jag inaktiverade MAC-adress spärren så började den fungera.

I och med att det började fungera när spärren togs bort så kollade jag nu vilken MAC-adress dammsugaren hade via routern.
Självklart så var det inte serienumret på kartongen som jag hade hittat. Tråkigt att det skulle vara så krångligt att få fram det, men det löste sig.

Nu är jag väldigt nöjd över att inte behöva dammsuga mer här hemma, inte själv i alla fall!
Har någon mer här robotdammsugare och har ni stött på liknande saker? Är ni nöjda/missnöjda med dom?
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent