Polestar2 erfarenheter

Generella diskussioner kring Polestar
Anjo

Polestar2 erfarenheter

Inlägg av Anjo »

Hej!
Jag bor i Umeå och har därför inte möjlighet provköra en P2 men är definitivt intresserad av att köpa en. Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på innan jag åker till Stockholm för en provkörning. Riktiga svar och inte försäljarprat :-)
- Är barnsjukdomarna bort nu efter de mjukvaruppdateringar som gjorts?
- I de provkörningar som gjorts av motorjournalister klagar man på däckbuller. Är det så eller framträder de bara mer i en eldriven bil som inte har något motorbuller?
- Hur är räckvidden i vinterklimat typ -20 grader? Förstår att det inte gå ge exakta värden men indikation om hur mycket man tappar kanske det går att få?
- Är markfrihöjden OK om man kör "norrlandsvägar" som ofta har har tjälskott och potthål?
- Allmänt intryck, dvs kundnöjdhet i en skala från 1- 10 där 10 är bäst.
- Annat som känns viktigt att förmedla?

Tack på förhand!

Maw

Re: Polestar2 erfarenheter

Inlägg av Maw »

Anjo skrev: tor 29 jul 2021, 16:06 Hej!
Jag bor i Umeå och har därför inte möjlighet provköra en P2 men är definitivt intresserad av att köpa en. Har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på innan jag åker till Stockholm för en provkörning. Riktiga svar och inte försäljarprat :-)
- I de provkörningar som gjorts av motorjournalister klagar man på däckbuller. Är det så eller framträder de bara mer i en eldriven bil som inte har något motorbuller?
- Hur är räckvidden i vinterklimat typ -20 grader? Förstår att det inte gå ge exakta värden men indikation om hur mycket man tappar kanske det går att få?
- Är markfrihöjden OK om man kör "norrlandsvägar" som ofta har har tjälskott och potthål?

Tack på förhand!
Jag har haft min i snart två månader och kört ca 800 mil och är väldigt nöjd med den. Jag har en Long Range Dual Motor Snow med slate interiör och dragkrok, inte PP.

- Bra räckvidd, ca 40 mil blandat motorväg och 90-väg om man håller hastighetsgränserna +5 km/h eller så, lite längre vid lägre hastigheter. Bara kört sommarväglag ännu..
- Snabb laddning till lågt pris på Ionity.
- Explosiv acceleration men lätt att köra mjukt med.
- Bra balans mellan sport och komfort.
- Tyst jämfört med vår Skoda Kodiaq, jag upplever inte däckbullret som störande högt.
- Riktigt bra ljudanläggning.
- Praktisk för sin storlek med halvkombikaross, frunk och 1500 kg dragvikt. Vi är två vuxna och har fyra barn på 9, 12, 14 och 16 år så vi kan inte åka alla i den men har åkt resor på över 60 mil på en dag bekvämt med 2 vuxna och de tre mindre barnen i bilen. När alla ska med får vi tyvärr köra Kodiaqen som känns väldigt gammalmodig jämfört med vår PS2 :)
- Inte speciellt buggig men lite mer än vår Kodiaq. Inget som stört mig förutom en kväll när den tappade internet och gps men det kom tillbaka till dagen efter.

Anjo

Inlägg av Anjo »

Stort tack för att du tog dig tid att svara, dags att boka provkörning!

johanhallberg

Inlägg av johanhallberg »

Anjo skrev: tor 29 jul 2021, 16:06 Hej!

Tack på förhand!
Hej,
Jag har haft min i ca 1,5 månader och kört ca 750 mil än så länge.
Den är lite buggig, sist tappade appen och bilen kontakten i ett par dygn, i mitt fall fick jag radera hela profilen i bilen för att de skulle bli kompisar igen. Dagen efter kom supporten med nåt tips som jag inte hann testa. Utöver det har jag tappat 4G en dag, det kom tillbaks utan åtgärd från mig, dock hann supporten tipsa om att nollställa diverse saker så jag fick återansluta alla bluetooth och Wi-Fi. Appen är lite trög med att visa laddstatus och ser ut som den är från åttiotalet med motsvarande funktionalitet. Både Mercedes och BMW ligger långt före på app-sidan.

Bullernivån på svensk asfalt är störande, jag har 19” däcken och den låter betydligt mer än min 2017 c-klass (hybrid med akustikrutor) som jag hade tidigare och även fruns 2018 3-serie (bensin) som jag tidigare upplevde som bullrig.

Jag har bara hunnit testa räckvidd i sommartemperaturer, jag kommer ca 30 mil på en laddning, frun uppåt 40.
Markfrigång är helt ok för biltypen, högre än 3-serie med M-sport, lägre än c-klass med luftfjädring i högt läge.

Jag trivs bra med den, den är kul att köra även om den inte har den där knuffen som en Tesla 3 performance (den föll på en hel hög andra saker varav ljuset var deal breakern för mig)
Kvalitetsmässigt har den en bit kvar innan den når tyskarna. Trots det ger jag den en 7:a på helheten tack vare drivlinan. Jag ser dock fram emot att provköra BMW i4 och hade om det funnits helst haft en eldriven c-klass.

Otroligt smidigt att slippa tanka, jag överslagsräknade snabbt jag låtit bli att tanka för nästan 10 000 sedan jag skaffade den, iofs finns en elkostnad istället men betydligt lägre.

gehxu

Inlägg av gehxu »

Hej! Upplever också att bullernivån är oväntad hög på motorväg. Vi har också en skoda kodiaq, men upplever inte att den bilen låter mer på motorväg. Snarare tvärt om.

Vi har också problem med bilens uppkoppling. Kan vara svårt att ändra inställningar via polestar-appen, samt appar i bilen kan klaga på att det inte finns någon uppkoppling.

Blev även förvånad över att det inte var möjligt att aktivera internetdelning. Connectivitetsproblem inkl internetdelning är saker som jag räknar med kommer fixas via mjukvara. I övrigt verkar bilen fin.
https://invite.tibber.com/a2ed70c9

Maw

Inlägg av Maw »

gehxu skrev: lör 06 nov 2021, 10:16 Hej! Upplever också att bullernivån är oväntad hög på motorväg. Vi har också en skoda kodiaq, men upplever inte att den bilen låter mer på motorväg. Snarare tvärt om.

Vi har också problem med bilens uppkoppling. Kan vara svårt att ändra inställningar via polestar-appen, samt appar i bilen kan klaga på att det inte finns någon uppkoppling.

Blev även förvånad över att det inte var möjligt att aktivera internetdelning. Connectivitetsproblem inkl internetdelning är saker som jag räknar med kommer fixas via mjukvara. I övrigt verkar bilen fin.
Jag har hört att det är en vis skillnad i ljudnivå på PP och non-PP. Vi har en non-PP, det är inte så att ni har en PP?

gehxu

Inlägg av gehxu »

Hej! Nej, vi har inte power pack. Har förvisso nya vinterdäck (friktion), 19 tum.
https://invite.tibber.com/a2ed70c9

johanhallberg

Inlägg av johanhallberg »

gehxu skrev: lör 06 nov 2021, 10:16 Hej! Upplever också att bullernivån är oväntad hög på motorväg. Vi har också en skoda kodiaq, men upplever inte att den bilen låter mer på motorväg. Snarare tvärt om.

Jag tycker problemen med uppkopplingen blev betydligt värre efter uppdatering till 1.7, tidigare hade jag knappt hört det fåniga tickandet den sysslar med när den försöker kontakta server för att förstå röstkommando.

Nu har jag passerat 2000 mil, den var borta på verkstad ett par veckor och fick laddport och till slut hela laddaren bytt. Trivs fortfarande väldigt bra med den men det finns helt klart områden som kan förbättras. (ljudnivå, kvalitétskänsla och räckvidd)
När vintermörkret börjat komma så märks hur överlägset ljuset är, det får vår BMW med adaptiva led (2018) att framstå som gammal. Väldigt skönt när man som jag lägger ett par mil per dag på krokiga vägar med mycket skog omkring.

Skriv svar