Effektivitet

Här diskuterar vi Polestar 2
Lelle

Effektivitet

Inlägg av Lelle » mån 13 jan 2020, 19:38

På något ställe står det bland frågor; "... om man skall välja värmepump". Var finns mer om detta? Jag har frågat supporten men inte fått svar.
Finns sådan? Används den för batteritemperering? Används den för kupétemperering?

Användarvisningsbild
jgb

Re: Effektivitet

Inlägg av jgb » mån 13 jan 2020, 20:00

Den används väl för att värma upp kupén (och troligtvis då också batteriet). Även utan värmepump finns det förstås värme i kupén, men då går det åt betydligt mer energi som förstås tas från batteriet och därmed minskar räckvidden. Förbrukningsmässigt skulle en analogi vara luftvärmepump kontra direktverkande el i ett hus.

bjornsyse

Inlägg av bjornsyse » lör 25 jan 2020, 10:09

Såg svar ifrån Poletar att det inte kommer vara värmepump monterat. Hur står det mot andra bilar i samma klass, är det normalt med värmepump? För hus brukar man prata om COP, värmefaktor kanske runt 5? för 1 instoppad kwh får man 5 tillbaka.

Värmefläkten som citeras i viewtopic.php?f=10&t=48&start=10 ska vara på 7kw. Kör man den i en timme utan "landström" får man räkna med att 7kwh förvinner från batteriet då antar jag. Motsvarande siffra kanske hade varit 1,4kwh om det funnits värmepump. Men är man inkopplad mot elnätet kan det ju kvitta.

Ferro94

Inlägg av Ferro94 » sön 26 jan 2020, 00:33

Tesla (med sin pole position i elbilsbranschen) har inte VP och jag måste säga att det inte är något jag saknat under mina 17.000 mil bakom en Teslaratt.

Tänker att 7kW är när elementet körs på fullt ös, och det sker sannolikt när bilen står med sladden i strax innan avfärd (kupéuppvärmning, rutor ska avfrostas osv. Att underhållsvärma en redan varm bil drar mindre. M.a.o planerar man lite klokt i förväg kan man minska effekten som går åt till att hålla bilen varm under färd.

Den stora fördelen med en separat värmefläkt är att värmen är ”instant”. Behövs inte många minuter för att få isfria rutor.
Tesla S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
Tesla S90D Pärlvit, levererad i dec-15 (SÅLD)
Reserverat Polestar 2

Skriv svar