Dragkrok

Här diskuterar vi Polestar 2
Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Dragkrok

Inlägg av Sebastian » tor 28 feb 2019, 22:41

När presentationen av Polestar 2 hölls så blev jag väldigt förvånad över hur trevlig bilen såg ut att vara.
Jag hoppas att detta kan bli en ersättare utav våran nuvarande familjebil.
Men så till dom lite mer tråkigare detaljerna, jag själv som cyklar mycket mountainbike gillar att ha cyklarna på dragkroken, men då är frågan, kommer det finnas en dragkrok? Nu menar jag inte att jag endast har cyklar där bak, även om det händer väldigt ofta, men det är väldigt smidigt att ha dragkrok när man hyr släp eller behöver bogsera en annan bil….eller bara behöver binda fast en pulka när det är extremt mycket snö :lol:

Jag ställe denna frågan till Polestars Instagram där dom bad sina besökare ställa frågor om bilen, tyvärr så fick jag inget svar på denna frågan.
Ska man tolka det som att det inte kommer någon dragkrok?
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent

Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Re: Dragkrok

Inlägg av Sebastian » mån 04 mar 2019, 19:55

Fick idag svar på min egna fråga, det kommer finnas tillval för dragkrok på PS2, gött! :D
För det första bekräftar Polestar nu att elbilen får dragkrok som tillval. Hur mycket bilen får dra är dock inte klart än.
"Man kan beställa en elektriskt infällbar dragkrok som tillval. Dragvikten är inte fastställd än", säger Brent Ellis, pr- och kommunikationschef på Polestar till Recharge.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... Newsletter
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent

Nordenmark

Inlägg av Nordenmark » lör 07 sep 2019, 10:28

1500kg dragvikt har Polestar sagt att 2:an får dra, men om det är på B-kort eller BE vet jag inte.
Någon som vet vad totalvikten på en 2:a är? Max totalvikt för B-kort är 3500kg för både bil och släp ihop. Över det behöver man en annan behörighet.

Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Inlägg av Sebastian » lör 07 sep 2019, 18:46

Nordenmark skrev:
lör 07 sep 2019, 10:28
1500kg dragvikt har Polestar sagt att 2:an får dra, men om det är på B-kort eller BE vet jag inte.
Någon som vet vad totalvikten på en 2:a är? Max totalvikt för B-kort är 3500kg för både bil och släp ihop. Över det behöver man en annan behörighet.
Kollade upp en bil dom provkörde för ett tag sedan med regnummer RKB54T och där är totalvikt 2500kg. Men som sagt va, det är inte en färdig bil heller så vet inte hur trovärdiga dom uppgifterna är.
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent

Nordenmark

Inlägg av Nordenmark » lör 07 sep 2019, 19:08

RKB54T är inregistrerad som en Volvo med max 1000kg släpvikt på B-kort och 1600kg som max total släpvikt.

Man varför är den registrerad som en Volvo?

Användarvisningsbild
Sebastian
Redaktionen

Inlägg av Sebastian » sön 08 sep 2019, 06:50

Nordenmark skrev:
lör 07 sep 2019, 19:08
RKB54T är inregistrerad som en Volvo med max 1000kg släpvikt på B-kort och 1600kg som max total släpvikt.

Man varför är den registrerad som en Volvo?
Det är tyvärr något jag inte har en aning om, men känns som att det är något av följande:

1. Man vill inte avslöja för mycket så man går under någon "generell" registrering som Volvo har.

2. Registrering av märket Polestar är inte klart hos Trafikverket.
Polestar Club Sweden
Redaktör & Skribent

Lelle

Inlägg av Lelle » fre 22 nov 2019, 20:59

Hej,
När den bilen reggades hade Polestar sannolikt ännu inte fått sitt egna VIN-nummer som identifierar dem som självständig biltillverkare. Läste för inte så länge sedan att man fått den identifikationen. Före detta "red" man på Volvo.

PJW

Inlägg av PJW » tis 24 dec 2019, 00:02

Så var det bekräftat att det blir en semielektrisk dragkrok som kommer att kosta 13000kr.
Betydligt bättre lösning än teslas.

Skriv svar